• Motor •
5-Cyl, 10v, 2.2l, turbo (MC2)
7A Svänghjul
• Effektökning •
MAXXECU Street
Deka 630cc Spridare
GST450 Pump
VAG Spolar
Custom grenrör
Ombyggd K24, 1.2Bar i ladd
2.5″ Avgas
FMIC
2-kolvs dump
Honda Civic 4″ kylare
E85 🌽
• Effekt/Prestanda •
Original (NG)
133Hp @ 5500Rpm
190Nm @ 3500Rpm
Original (MC2)
164Hp @ 5500Rpm
240Nm @ 3000Rpm
Bänkad (K-JET 2019)
201wHp @ 4700rpm
361wNm @ 3500Rpm
Bänkad (MAXXECU 2023)
?wHp @ ?rpm
?wNm @ ?Rpm
• Drivlina •
Org. 5-Växlad
3B Tryckplatta
Fjädrad 6-Puck
Org axlar med A6 yttre drivknutar
• Chassie •
TA Coilovers
S2 Nav fram (5×112 vs 4×108)
A100t Nav bak (5×112 vs 4×108)
034 Fjäderbenslager
034 Motorkuddar
034 ‘Snubb’ fäste
• Fälgar/Bromsar •
Dare F5, 8×18, ET30
Nangkang NS2 (215/40/18)
A100t 2-Kolv OK Fram
S2 Skivor (276mm vs 256)
Org OK Bak
A100t Skivor
• SNABB HISTORIA •
I grunden en vanlig 2.3E sug-femma som jag ägt sedan 2009.
Såldes 2011 men köptes tbx året efter och blev sedan ståendes till 2014 då projektet påbörjades.
2015 – Byttes motorn ut emot en turbomaskin ur en Audi 100 tsm med renovering av framvagn och ombyggnad till 5-bult/S2 bromsar.
2016 – SFRO registrerades bilen med de nya grejerna för att 6 dagar senare bli stulen utanför mitt hem. Bilen stoppades nere i Luleå dagen efter men Polisen skickade bärgaren till fel ställe så bilen tappades bort i ~3 veckor till. Efteråt ville försäkringsbolaget lösa in den för 5k, men efter att en fristående värderare sagt sitt (~65k) så vägrade dom betala ut överhuvudtaget… (TryggHansa)
2016/17 – Lagades skadorna, samt så renoverades bakvagn och bilen lackades till slut om i original-kulör. Sen byttes stereo och högtalare ut emot något mordernare.
2018/19 – Spenderades med att uppgradera motorpaketet och slutade med att mitt ursprungliga mål på 200whp som jag drömde om 2009 nåddes!
2019/22 – Så fick bilen nya fälgar och mindre revisioner till en del av projektets lösningar, och kördes på helger och till utställningar/event med mer och mer krypande problem tack vare den gamla K-JET insprutningen. När bilen en dag dog och vägrade starta, så bestämdes det på plats att det skulle byggas nytt modernt sprut inför nästa säsong.
2022/23 – Under vintern monterades ett MaxxECU och så byggdes kylsystemet om. Mestadel av sommaren gick åt till att (lära sej) mappa. Säsongen avslutades med en extremt mild halvfärdig mapp, men redan här syntes potentialen med halverad bränsleförbrukning trots övergången till Etanol.
2024 – Planen är att köra den så mycket som möjligt för att kunna förbättra mappen mera, speciellt under gaspådrag, för att avsluta sommaren med en ny effektmätning där vi hoppas på iaf behagliga 250whp:)